شیوه‌های آموزش مجازی صنعت ساختمان در 3 کشور مختلف پیشرو در این زمینه

آموزش مجازی

مقدمه 

این روز‌ها به علت همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و تغییراتی که این ویروس در سبک زندگیِ کاری و اجتماعی افراد ایجاد کرده، نقش فضای مجازی در همه‌ی حوزه‌ها بسیار پررنگ شده است.

یکی از حوزه‌هایی که از زمان شیوع ویروس کرونا به‌شدت با فضای مجازی درگیر شده، حوزه‌ آموزشی است. در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلفی در سراسر دنیا به‌صورت مجازی (آموزش مجازی) در حال برگزاری هستند. یکی از این دوره‌ها که ما در این مقاله قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم، دوره‌ آموزش اجرای ساختمان است.

آموزش اجرای ساختمان‌سازی از آموزش‌هایی است که در همه جای دنیا معمولا به‌صورت حضوری و همراه با کارگاه‌های عملی برگزار می‌شود و بعد از تعطیلی مراکز آموزشی به‌علت همه‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، دوره آموزش اجرای ساختمان با چالش‌های مهمی روبرو شد و تطبیق دادن بخش‌های عملی این حوزه‌ آموزشی با فضای آنلاین، کار را برای خیلی از مدرسان دشوار کرد.

آموزش مجازی چیست؟ 

بهتر است قبل از اینکه به بررسی دوره‌ آموزش اجرای ساختمان بپردازیم، نگاهی کلی به تعریف آموزش مجازی داشته باشیم و ببینیم  virtual learning که به آن آموزش الکترونیکی هم گفته می‌شود، شامل چه مفاهیم و روش‌هایی است.

آموزش مجازی یا الکترونیکی یکی از انواع مدل‌های آموزش از راه دور محسوب می‌شود که در آن محیط آموزشی با محیط یادگیری متفاوت است. یعنی، در این نوع آموزش، آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده در یک فضای مشترک حضور ندارند و جلسات آموزشی به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند.

در آموزش مجازی برای دسترسی به منابع آموزشی و همچنین برگزاری جلسات و کلاس‌ها از فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

نحوه‌ ارائه‌ محتوای آموزشی در این نوع از آموزش بسیار متنوع است و به شکل‌های مختلفی از جمله متنی، ویدیویی و فایل صوتی می‌توان آن‌ها را ارائه کرد. حتی از طریق پلتفرم‌های جدیدی که به وجود آمده مدرس می‌تواند صفحه‌ دسکتاپ خود را با آموزش‌گیرندگان به اشتراک بگذارد که این روش، آموزش دادن نرم‌افزارها را در دوره‌ آموزش اجرای ساختمان بسیار آسان کرده است.

آموزش مجازی
E-learning, education and university banner, student’s desktop with laptop, tablet and books

آموزش ساختمان‌سازی شامل چه بخش‌هایی است؟ 

دوره‌ آموزش صنعت ساختمان شامل بخش‌های متنوع و متفاوتی است که در دانشگاه‌ها به‌صورت رشته‌های جداگانه تدریس می‌شوند و هر‌کدام برنامه‌ها و روش‌های تدریس مخصوص به خود را دارند.

دوره‌ آموزش صنعت ساختمان را می‌توان به‌طور کلی به چهار حوزه‌ اصلی تقسیم کرد: حوزه‌ معماری و طراحی، حوزه‌ عمرانی و محاسباتی، حوزه‌ تاسیسات و همچنین حوزه‌ مصالح شناسی؛ البته همانطور که می‌دانید مباحث مصالح شناسی در دانشگاه‌ها به‌صورت یک رشته‌ جداگانه تدریس نمی‌شوند و در دو حوزه‌ معماری و عمران مشترک هستند.

به‌طور کلی می‌توان گفت دوره‌ آموزش اجرای ساختمان ترکیبی از آموزش تمام موارد بالاست؛ چرا که اجرای ساختمان یک حوزه‌ی تلفیقی و چند‌جانبه است و کسی که بخواهد وارد این حوزه‌ کاری شود، باید به تمام مباحث صنعت ساختمان اشراف داشته باشد.

اشراف داشتن به معنی متخصص بودن در تمام این حوزه‌ها نیست؛ اما باید به این نکته توجه داشت که در دوره آموزش اجرای ساختمان، آموزش‌دهندگان باید محتوای آموزشی جامع و کاملی را در تمام حوزه‌های گفته شده فراهم کنند و از انواع روش‌های تئوری، عملی و کارگاهی برای ارائه‌ محتوای خود استفاده نمایند.

آموزش ساختمان

شیوه‌های مختلف آموزش ساختمان‌سازی در کشورهای مختلف

همان‌طور که گفتیم دوره‌ آموزش اجرای ساختمان بخش‌ها و حوزه‌های متفاوتی دارد که هر‌کدام از آن‌ها نیازمند برنامه‌ها و روش‌های تدریس مخصوص به‌ خود هستند.

با شیوع ویروس کرونا و روی آوردن مراکز آموزشی به شیوه‌های آموزش مجازی و آنلاین، دوره‌ آموزش اجرای ساختمان هم دچار تغییراتی شده و در همه جای جهان آموزش‌دهندگان این حوزه سعی کرده‌اند تا جای ممکن محتوای آموزشی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به برنامه‌های آموزش مجازی در چند کشور مختلف :

آمریکا

همان‌طور که می‌دانید کشور آمریکا از ایالت‌های مختلفی تشکیل شده که هر‌کدام از آن‌ها نظام آموزشی خود را به‌صورت جداگانه و با توجه به نیازهای منطقه‌ای خود اداره می‌کند؛ اما بعد از شیوع کرونا در جهان و تعطیلی ناخواسته‌ خیلی از حوزه‌های کاری و آموزشی، بیشتر ایالت‌های آمریکا تلاش کردند که آموزش‌های خود را با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال و اینترنت ادامه دهند.

آمریکا جزء کشورهایی بود که بیشترین آمادگی را در زمینه‌ دسترسی مدارس و دانشگاه‌ها به پلتفرم‌های مخصوص آموزش مجازی داشت. حدود 70 درصد مراکز آموزشی در این کشور زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم را برای ارائه محتوای آموزشی به‌صورت آنلاین دارا بودند.

همچنین دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به کامپیوتر در این کشور بالای 90 درصد بوده است. این موارد باعث شده که در زمان کرونا دوره آموزش اجرای ساختمان در آمریکا نسبت به کشورهای دیگر با مشکلات کمتری روبه‌رو شود.

در دوره‌های آموزش اجرای ساختمان در آمریکا از نرم‌افزارهای مختلف برای ارائه محتوای آموزشی به شکل‌های ویدیویی، کنفرانسی و وبینار و فایل‌های تصویری و متنی استفاده می‌شود که تعدادی از نرم‌افزارهای پرطرفدار در این کشور zoom, adobe connect, black board و WizlQ هستند.

شیوه آموزش

کانادا

کانادا از کشورهایی است که قبل از شیوع کرونا نیز در حیطه‌ی آموزش‌های مجازی و آنلاین پیشگام بود و تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور در چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آموزش آنلاین تلاش کرده‌اند به گسترش و توسعه‌ این حوزه بپردازد.

با این حال، تمام مراکز آموزشی این کشور آمادگی لازم و زیرساخت‌های کافی را برای اجرای آموزش آنلاین در سطح وسیع نداشتند، به‌خصوص در دوره آموزش اجرای ساختمان، درس‌هایی که به‌صورت کارگاهی و عملی و حتی آزمایشگاهی برگزار می‌شدند با چالش‌های جدی روبه‌رو شدند.

طبق تحقیقاتی که در این کشور در دوران پاندمی کرونا انجام شد، تعداد زیادی از دانشجویان در رشته‌هایی با ماهیت کارگاهی و عملی، بعد از مجازی شدن کلاس‌ها و ارائه‌ بیشتر درس‌ها به‌صورت تئوری، انگیزه خود را برای گذراندن دوره‌های آموزشی از دست داده بودند.

به همین دلیل، دولت کانادا در قسمت‌هایی از این کشور که شیوع ویروس کرونا در اوج نبود و در وضعیت قرمز قرار نداشت، اجازه داد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز شوند و به‌خصوص کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی به‌صورت حضوری اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شوند.

آلمان

در آلمان نیز مانند آمریکا قوانین آموزش‌ و پرورش در 16 ایالت آن با یکدیگر متفاوت است و هر‌کدام تدابیر مختلفی برای برگزاری دوره‌های آموزشی خود در زمان شیوع کرونا به‌کار بردند؛ اما به‌طور کلی آلمان از کشورهایی بود که در پاندمی کرونا مراکز آموزشی خود را به‌صورت کامل تعطیل نکرد و بیشتر به فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تاکید داشت.

به‌همین دلیل، برخلاف خیلی از کشورهای دیگر، آموزش مجازی در آلمان به‌شکل گسترده و اجباری مورد استفاده قرار نگرفته است. البته در زمان‌های اوج شیوع کرونا بسیاری از ایالت‌های آلمان دانشگاه‌های خود را تعطیل کردند و برنامه‌های آموزشی موقتا به‌صورت آنلاین درآمدند.

اما به‌صورت کلی می‌توان گفت در بیشتر مراکز آموزشی و دانشگاهی این کشور دوره آموزش اجرای ساختمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کم کردن تعداد دانشجویان در جلسات، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید در زمان کرونا آموزش تقریبا در هیچ‌جای دنیا متوقف نشده؛ اما نحوه‌ ارائه‌ آموزش‌ها کیفیت و کمیت بسیار متفاوتی در کشورهای مختلف داشته است، چرا که آموزش مجازی نیازمند زیرساخت‌های خاصی است که دستیابی به آن‌ها و فراهم کردن پلتفرم‌های مورد نیاز این حوزه به زمان، برنامه‌ریزی و آزمون و خطاهای زیادی احتیاج دارد.

مقالات مرتبط

متدهای آموزش ساختمان سازی در 2 بازه پیش و پس از کرونا

در ابتدای سال 2020 شناسایی یک ویروس تنفسی جدید در ووهان چین زندگی و سلامت خیلی از افراد را تحت تاثیر قرار داد اما تغییرات اصلی زمانی اتفاق افتاد که این ویروس به سرعت در همه­‌ی جهان شیوع پیدا کرد و نشان داد که به­‌راحتی قصد از بین رفتن ندارد، در نتیجه تمام انسان­‌ها را مجبور کرد تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند. از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، سبک زندگی و روابط افراد و همچنین شرایط کاری و البته آموزش در تمام کشورها دچار تغییر شده است.

چرا رشته‌های ساختمانی را انتخاب می‌کنیم‌؟

رشته‌های ساختمانی شامل چندین زیرشاخه است که دو بخش اصلی آن مربوط به رشته‌های معماری و عمران می‌شود. هر کدام از‌‌‌ این دو رشته، گرایش‌های مختلفی دارند و شغل‌های متفاوتی را به وجود می‌آورند. به‌عنوان مثال رشته معماری شامل گرایش‌هایی از قبیل طراحی معماری، طراحی داخلی، طراحی منظر و بازسازی پس از سانحه است. همان‌طور که می‌دانید رشته‌ عمران گرایش‌های متنوع‌تر و بیش‌تری نسبت به معماری دارد؛ اما فقط گرایش سازه و محاسبات است که در رشته‌ ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه‌ گرایش‌های‌‌ این حوزه در فعالیت‌های عمرانی دیگری نظیر سد سازی، راه سازی، شبکه‌های آب‌رسانی و … کاربرد دارد.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *