نقش 3 عامل فناوری، آموزش و مهارت در صنعت ساخت و ساز

مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز

چه مهارت‌ها و آموزش‌هایی در صنعت ساخت و ساز مورد نیاز است؟

یرای بررسی نقش فناوری و آموزش آنلاین در صنعت ساخت و ساز بیایید ابتدا مروری بر آمار این صنعت در ایالت متحده و جهان داشته باشیم.

طبق گزارش اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) آمریکا، صنعت ساختمان تنها در ایالات متحده 130 میلیون کارگر دارد. در حالت کلی‌تر، در سال 1998، خروجی ساختمان در سراسر جهان حدود 3000 میلیارد دلار برآورد شد. این بخش در دهه‌های گذشته رشدی باورنکردنی داشته است و کشورهای تازه صنعتی شده نیز در حال رشد هستند.

با این حال، یک مانع عمده وجود دارد که افراد را از انتخاب این صنعت در هنگام جستجوی شغل باز می‌دارد؛ فقدان فرصت‌های آموزشی، رشد و توسعه.

به هر حال، شیوه‌ی سازمان‌یافته صنعت ساختمان که در آن کارکنان جدید استخدام شده و آموزش داده می‌شوند، به از بین بردن تصویر خطرناک و غیرجذاب آن کمک می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز در صنعت احداث و ساختمان

ساختمان به‌عنوان یک صنعت پیچیده، از کارگران غیر ماهر و نیمه ماهر، و همچنین افراد و کسبه حرفه‌ای، متخصص/فنی و کارکنان مدیریتی ماهر استفاده می‌کند.

این امر مستلزم توانایی‌ها و دانش‌های متنوع و همچنین برنامه‌های آموزشی مناسب، به منظور ترکیب و سازماندهی یک تیم کاری قوی و انجام یک پروژه ساخت‌وساز کامل است.

اگرچه اینطور به نظر می‌رسد که برای کار در این بخش به محدوده مشخصی از مهارت ها نیاز است، مانند: دانش دستورالعمل‌های ساخت، مدیریت محل کار، مذاکره درخصوص قیمت، دانش فرآیندهای کنترل کیفیت و غیره. اما علیرغم این واقعیت، افرادی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها نیاز دارند تا پروژه‌ها به خوبی پیش بروند.

در اینجا بهترین و ضروری‌‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در کسب و کار ساختمانی مطرح شده است:

1. مهارت‌های رهبری و  کار تیمی

مهارت‌های مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز

تونایی‌های رهبری و انجام کار به بهترین شکل در یک محیط تیمی دو مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در هنگام کار در صنعت ساختمان پرورش داد. حتی اگر همه نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند مدیر شوند، این مهارت‌ها در اجرای مناسب یک پروژه ساختمانی که به صورت روزمره نیازمند صدها، اگر نگوییم هزاران نوع از ارتباط و تعامل بین افراد و کارکنان در محیط آن پروژه است، بسیار مهم هستند.

2. مهارت‌های ارتباطی و خدمات مشتری عالی

مهارت‌های مورد نیاز در صنعت ساختمان

صرف‌نظر از نقش شغلی، ارتباط مناسب بین بخش‌ها و افراد برای کاهش خطرات، حل مسائل و اجتناب از حوادث مرتبط با اکثر پروژه‌های ساختمانی ضروری است. مهارت‌های خدمات مشتریان و کارفرمایان در هنگام استخدام مدیران و رهبران پروژه که مسئول برخورد با مشتریان و ارائه‌دهندگان شخص ثالث هستند، مورد مطالبه و تقاضای زیادی است.

3. علاقه به فناوری و انگیزه برای یادگیری مداوم

علاقه به فناوری و انگیزه برای یادگیری مداوم

فناوری در حال تغییر برنامه‌ها و ساختار بسیاری از صنایع است و این مسئله در مورد صنعت ساختمان نیز صادق است. یک کارمند فعال، باید تشنه دانش بوده و به اندازه کافی از فناوری آگاه باشد تا به سرعت نحوه استفاده از ماشین‌آلات و برنامه‌های کامپیوتری خاص را بیاموزد.

4. حافظه خوب، هماهنگی دست و چشم و زبردستی

مهارت‌های مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز

هیچکس نمی‌تواند از عهده هزینه فراموشکاری یا سهل‌انگاری افراد و کارکنان یک پروژه در انجام و اجرای ایمن و صحیح بخش‌های مختلف یک پروژه مثل داربست بربیاید. به همین دلیل، استخدام افرادی با قابلیت‌های موردنیاز از نظر قوه حافظه ، ماهر و زبردست (توانایی انجام امور با سرعت و دقت عالی) و هماهنگی دست و چشم (انجام و پیش بردن همزمان کارها از طریق دیدن و به صورت دستی و حرکتی)  بسیار مهم است.

مهارت‌های مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز

5. استقامت بدنی و قدرت عضلانی

آخرین مورد، که به‌هیچ وجه کم اهمیت نیست، قدرت بدنی و استقامت و سرسختی، مهارت‌های عمومی هستند که هنگام شروع در این صنعت مورد نیاز هستند.

امروزه یافتن راه‌حل‌ برای موارد مذکور از طریق یادگیری الکترونیکی برای افرادی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند، بدیهی به‌نظر می‌آید. با رسیدن استادکاران قدیمی به سن بازنشستگی، تعداد افرادی که تا به حال از پیچ و خم‌های این حرفه عبور کرده‌اند، در حال کاهش است. این صنعت شاهد تعداد فزاینده‌ای از چشم‌اندازهای بدون صلاحیت کافی است. این موج جدید از کارکنان هیچ شبکه ایمن و مناسبی برای کسب مهارت و دانش مورد نیاز ندارند.

آموزش آنلاین برای کارکنانِ مشاغل و حرفه‌های ساختمانی

همانطور که گفته شد، تغییر نسل، زمینه و گستره‌ی نیروی کار ساختمانی را نیز همراه با خود تغییر می‌دهد. روش‌های آموزشی سنتی، مبتنی بر کلاس یا در حین کار، نه تنها ناکامل و ناکافی هستند، بلکه در حال منسوخ شدن نیز هستند. فناوری کسب و کارها را در دست گرفته است و نیاز به مهارت‌ها و دانش مبتنی بر فناوری به طور پیوسته در حال رشد است.

ماژول‌های یادگیری آنلاین که به خوبی ساخته و تهیه شده باشند، می‌توانند به کارکنان ساختمانی کمک کنند تا دانش مورد نیاز برای ایجاد یک حرفه موفق را کسب کنند، در محل کار خود ایمن باشند و برای انجام کار خود به بهترین نحو اعتماد به نفس پیدا کنند.

یادگیری الکترونیکی می‌تواند به طور موثر مسائل مربوط به آموزش در حوزه ساختمانی را با صرفه‌جویی در هزینه و افزایش بهره‌وری برطرف کند. کسب و کارهای ساختمانی می‌توانند از مزایای ساده‌سازی روش‌های آموزش کارکنان از طریق یک محیط یادگیری مجازی که خطرات محل کار و ترس از شکست را از بین می‌برد، بهره‌مند شوند.

یادگیری خرد، گیمیفیکیشن (بازی‌گونه‌سازی)، واقعیت مجازی، و سایر روش‌های ارائه محتوا به‌صورت آنلاین، می‌تواند به نیروهای کار ساختمانی کمک کند تا مهارت‌ها و دانش موردنظر خود را در موارد زیر کسب یا تقویت کنند:

onboarding (فرآیند ادغام یک نیروی جدید با یک مجوعه و فرهنگ آن، و همچنین به‌کارگیری ابزارها و اطلاعات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک عضو سازنده در تیم)

سلامت و ایمنی

قوانین و مقررات ساختمان

رهبری

ارتباط و کار تیمی

فناوری و ماشین‌آلات

ارزیابی ریسک و حل مسئله

نتیجهگیری

هر مجموعه، سازمان یا شرکتی در صنعت ساختمان، سرمایه گذاری در یادگیری و توسعه (L&D) برای نیروی کار ساختمانی خود را انتخاب کند یا خیر، واقعیت این است که فناوری در حال تغییر چهره این صنعت است. یادگیری آنلاین در حال تبدیل شدن به یک ابزار اصلی در توسعه شخصی و حرفه‌ای در سراسر جهان است.

این روش از آموزش با از بین بردن بسیاری از محدودیت‌ها و هزینه‌های آموزش حضوری و همچنین فراهم آوردن زمینه برای به‌کارگیری خلاقیت در امر آموزش هم‌اکنون مورداستفاده بسیاری از بخش‌ها و افراد برای یادگیری در حوزه‌های مختلف است. صنعت ساختمان نیز می‌تواند از این بستر برای آموزش افراد و کارکنان این بخش هم‌راستا با سایر روش‌ها استفاده کرده و از قابلیت‌های منحصر به این شیوه‌ها برای تقویت هرچه بیشتر نیروهای خود بهره ببرد.

منبع www.designingdigitally.com/

مقالات مرتبط

پروژه سد ایلیسو ( ilisu )، چالش‌ها و پیامدهای آن

ایلیسو ( ilisu ) را باید یک مورد آزمایشی برجسته برای انسجام سیاست بین آژانس‌های اعتبار صادراتی و مؤسسات توسعه دوجانبه و چندجانبه در نظر گرفت. آیا دولت‌های کشورهای OECD پروژه‌ای را تأمین می‌کنند که ابتدایی‌ترین دستورالعمل‌های مالی توسعه را که آنها به طور جمعی ایجاد و تأیید کرده‌اند را نقض می‌کند؟ این یادداشت دیدگاه سازمان های غیردولتی را در مورد این سوال ارائه می دهد. مقایسه پروژه Ilisu با دستورالعمل ها و مقررات بانک جهانی و کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان ضمیمه پیوست شده است.

مهندسی ارزش ( Value Engineering ) در ساخت و ساز

مهندسی ارزش یا Value Engineering به یک فرایند سیستماتیک با هدف افزایش ارزش یک محصول اشاره دارد. تمرکز این فرایند بر بهبود عملکرد و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها است. مهندسی ارزش که گاهی به آن “تحلیل ارزش” نیز می‌گویند، شامل تیمی از طراحان و مهندسان است که برای تجزیه و تحلیل هر مرحله از پروژه برای اطمینان از حداکثر ارزش گرد هم می‌آیند.

شیوه‌های آموزش مجازی صنعت ساختمان در 3 کشور مختلف پیشرو در این زمینه

این روز‌ها به علت همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و تغییراتی که این ویروس در سبک زندگیِ کاری و اجتماعی افراد ایجاد کرده، نقش فضای مجازی در همه‌ی حوزه‌ها بسیار پررنگ شده است. یکی از حوزه‌هایی که از زمان شیوع ویروس کرونا به‌شدت با فضای مجازی درگیر شده، حوزه‌ آموزشی است. در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلفی در سراسر دنیا به‌صورت مجازی (آموزش مجازی) در حال برگزاری هستند.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *