نرم افزارهای مورد نیاز مهندسان در حوزه‌های ساختمانی و پروژه‌های مربوط به آن (معرفی 8 نرم افزار پرکاربرد)

مقدمه

نرم‌ افزارهای مورد نیاز مهندسان در بسیاری از پروژه‌هایی که در آن شرکت دارند، کاربردی خواهد بود و از این جهت بسیار موثر هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که نرم افزارهای مورد نیاز مهندسان، به تخصص آن‌ها بستگی دارد و مهندسان همچنین با پیشرفت در حرفه خود از برنامه‌های متنوع و مختلفی استفاده می‌کنند. اگر دانشجوی مهندسی عمران هستید، به شما مهندس عزیز توصیه می‌شود که نرم افزار اكسل(MicrosoftExcel) و اتوكد(AutoCAD) را یاد بگیرید؛ تا بتوانید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید. این امر شما را در بسیاری از دوره‌های کارآموزی مطرح می‌کند و سبب برتری نسبت به سایرین و در نهایت پیشرفت شما می‌شود.

در پروژه‌های ساختمانی، مهندسان به علت گستردگی کار، غالبا از نرم افزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ که تمامی قسمت‌ها تحت‌کنترل آن‌ها باشد. برنامه‌های کاربردی در تمامي رشته‌های مهندسی‌ ضروری هستند، زیرا این برنامه‌ها چندین فرآیند را ساده می‌کنند، به ما کمک می‌کنند محاسبات دقیق را انجام دهیم و شبیه‌سازی‌ها را اجرا کنیم؛ که در غیر این صورت برای امتحان‌کردن در دنیای واقعی بسیارپرهزينه خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم؛ نرم افزارهای مورد نیاز مهندسان در حوزه ساختمانی را خدمت شما بزرگواران معرفی کنیم.

نرم افزار

اکسل

یکی از گسترده‌ترین نرم افزارها در صنعت ساختمان بسیار کاربرد دارد، مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) است. غالب محاسبات مهندسی عمران در این محیط انجام می‌شود. مهندسان عمران ممکن است از بسیاری از برنامه‌های فنی استفاده کنند. با این حال، مهندسین ارشد اغلب به مدیریت پروژه می‌پردازند. این نوع کارها معمولا نیاز به استفاده مکرر از اکسل دارد. درنتیجه بسیار كاربردي و ضروری است.

اتوکد

اتوکد (Auto Cad) یکی از پرکاربردترین نرم افزارها است که در مهندسی عمران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتوکد یک گونه برنامه پیش‌نویس است که برای تهیه نقشه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. اتوکد همچنین در بسیاری از رشته‌های دیگر مانند معماری، نقشه برداری، مهندسی مکانیک، طراحی داخلی، مهندسی برق و … استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مهارت‌های اتوکد بسیار متنوع است.

رویت

نرم افزاری که برای مدل‌سازی سه‌بعدی اطلاعات ساختمان استفاده می‌شود، رویت ( Revit ) نام دارد. برنامه Revit معمولا برای پروژه‌های معماری بکار می‌رود. برخلاف اتوکد، رویت برای تجزیه و تحلیل ترسیمات جزئی ساختمانی استفاده می‌شود. رویت به مهندسان این قابلیت را ارائه می‌کند که ساختمان و بخش‌های مختلف آن را به صورت سه‌بعدی طراحی کنند. همچنین این محیط دارای قابلیت‌هایی برای برنامه‌ریزی و پیگیری مراحل گسترده حوزه ساختمان، از ایده‌سازی تا ساخت و حتی تخریب است.

 

 

تکلا استراکچرز

(Tekla Struktures) نرم افزاری توانمند در طراحی سازه و بخشی ازخودکارسازی محاسبات و طرح‌های تکراری است كه از مهمترین نیازهای مهندسان در بخش ساختمان است، ضمن اینکه این برنامه سه‌بعدی‌سازی مدل اطلاعات ساختمان برای جزئیات فولاد و بتن را نیز انجام می‌دهد. درنتیجه، کاربران را قادر می‌سازد تا مدل‌های سه بعدی ساختاری را در بتن یا فولاد ایجاد و مدیریت کنند.

مایکروسافت پروجکت

(Microsoft Project) یک برنامه نرم افزاری مدیریت پروژه است، که یکی از نرم‌افزارهای مورد نیاز مهندسان در پروژه‌های ساختمانی است. این برنامه برای کمک به مدیران پروژه جهت پیگیری برنامه، مدیریت بودجه و تجزیه و تحلیل آن‌ها تنظیم شده است. مایکروسافت پروجکت به مهندسان این امکان می‌دهد که پروژه‌ها را تعیین کنند، وظایفی را تعیین کنند، منابع را مدیریت کنند، گزارش‌ها و موارد دیگر را تهیه کنند.

ایتبس

(ETABS) یکی از قدرتمندترین ابزارهای نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل ساختاری است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم‌افزار، مدل‌سازی ۳ بعدی مبتنی بر کد است. ايتبس همچنین از چندین مدل تحلیلی پشتیبانی می‌کند؛ كه ازجمله نرم‌افزارهای مورد نیاز مهندسان در اين حوزه است. در این نرم‌افزار میتوان بررسی پارامتر‌های مختلفی که برای مهندسان در مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند را انجام داد. ضمن اینکه داشتن یک آنالیز کلی، چشم‌انداز شغلی کاربران را افزایش می‌دهد.

تري دي مكس

( Autodesk 3ds Max )، یک برنامه حرفه‌ای گرافیکی و سه‌بعدی برای ساخت انیمیشن‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی است. این قابلیت مدل‌سازی و معماری، پلاگین انعطاف پذیري دارد و یک محیط کاربری با ارائه سریع است؛ كه معماری کاملاً سفارشی و گسترده آن، موجب ميشود كه طراحان خلاق با دسترسي‌هاي گسترده فعاليت كنند.

استات پرو

(STAAD Pro)، جزو بهترين انتخاب‌ها در زمينه سازه‌اي است. براي آناليز استاتيكي، ديناميكي و… استفاده مي‌شود. يكي از قابليت‌هاي بسيار مفيد اين نرم‌افزار، پشتيباني از قوانين طراحي با مصالح ساختماني مختلف همچون: بتن، فولاد، آلومينيوم و… است؛ كه در بسياري از سازه‌هاي دنيا از آن استفاده شده است. توانايي‌هاي محاسبات ديناميكي همراه با بازدهي عالي، استات پرو را به يك نرم‌افزار بسيار كاربردي تبديل كرده است.

مقالات مرتبط

مهندسی ارزش ( Value Engineering ) در ساخت و ساز

مهندسی ارزش یا Value Engineering به یک فرایند سیستماتیک با هدف افزایش ارزش یک محصول اشاره دارد. تمرکز این فرایند بر بهبود عملکرد و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها است. مهندسی ارزش که گاهی به آن “تحلیل ارزش” نیز می‌گویند، شامل تیمی از طراحان و مهندسان است که برای تجزیه و تحلیل هر مرحله از پروژه برای اطمینان از حداکثر ارزش گرد هم می‌آیند.

پروژه سد ایلیسو ( ilisu )، چالش‌ها و پیامدهای آن

ایلیسو ( ilisu ) را باید یک مورد آزمایشی برجسته برای انسجام سیاست بین آژانس‌های اعتبار صادراتی و مؤسسات توسعه دوجانبه و چندجانبه در نظر گرفت. آیا دولت‌های کشورهای OECD پروژه‌ای را تأمین می‌کنند که ابتدایی‌ترین دستورالعمل‌های مالی توسعه را که آنها به طور جمعی ایجاد و تأیید کرده‌اند را نقض می‌کند؟ این یادداشت دیدگاه سازمان های غیردولتی را در مورد این سوال ارائه می دهد. مقایسه پروژه Ilisu با دستورالعمل ها و مقررات بانک جهانی و کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان ضمیمه پیوست شده است.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *