زلزله و ساختمان‌های مقاوم در برابر آن ( Top 6 Earthquake Proof )

زلزله، ساختمان‌های مقاوم

دلایل تخریب ساختمان، مقاوم سازی سازه‌ها در مقابل زلزله، سازه‌های برتر ضد زلزله

مقدمه

زلزله یکی از بدترین انواع بلای طبیعی است. در اصطلاح عامیانه، به عنوان تکان دادن سطح زمین تعریف می‌شود.

زلزه و تخریب ناشی از آن

اکثر مرگ و میرها در صورت وقوع زمین لرزه به دلیل ریزش سازه‌ای ساختمان‌ها، منازل، ادارات و غیره رخ می‌دهد. از این رو، نیاز حیاتی به ادغام فناوری مقاوم برای ساخت ساختمان‌های مقاوم به‌منظور به حداقل رساندن تلفات ناشی از آسیب‌های سازه‌ای یا شکست وجود دارد.

زمین لرزه یک اتفاق طبیعی اجتناب ناپذیر و غیرقابل پیشگیری است. اقدام به هشدار قبل از وقوع آن در هر مکانی بسیار سخت است. از آنجایی که دلایل متعددی برای وقوع چنین حادثه‌ای وجود دارد، پیش‌بینی زمان و مکان وقوع دشوار می‌شود.

پوسته بیرونی جامد زمین از صفحات تکتونیکی متعددی ساخته شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با این حال، این صفحات تکتونیکی بر روی دریایی از سنگ‌های مذاب و مواد معدنی قرار دارند که به طور مداوم در زیر این صفحات تکتونیکی جابجا می‌شوند. تغییرات قابل توجه در نیروهای گرانشی خورشید و ماه، اعتقاد به مواد مذاب زیرین، باعث می‌شود صفحات تکتونیکی موقعیت خود را تغییر دهند.

زمین‌لرزه‌ها بر اساس اندازه طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از آنها آنقدر ضعیف هستند که به سختی احساس می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به قدری فاجعه‌آمیز هستند که می‌توانند کل شهرها را با خاک یکسان کنند.

چرا ساختمان‌ها در هنگام وقوع زمین لرزه خراب می‌شوند؟

برای درک فناوری ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، باید اثرات آن را که منجر به خرابی سازه می‌شود، بدانید. هنگامی که زمین می‌لرزد، ساختمان‌های روی آن به شتاب ناگهانی و نامنظم که از طریق شالوده آنها از زمین به بالا منتقل می‌شود، پاسخ می‌دهند. اینرسی مانع از حرکت آزاد سازه با جهت حرکت لرزش زمین می‌شود که در نقاط ضعیف سازه را برش می‌دهد. که این منجر به سقوط سریع و گسترده ساختمان می‌شود.

ساختمان‌های بلندتر در مقایسه با ساختمان‌های کوچک‌تر تمایل دارند که حرکت لرزش را برای مدت زمان طولانی‌تری تقویت کنند. هر سازه‌ای فرکانس تشدید منحصر به فرد خود را دارد که حداکثر قدری را که در آن طنین‌انداز یا حرکت می‌کند با حرکت لرزش‌های زلزله دیکته می‌کند. از آنجایی که ساختمان‌های بلندتر تمایل دارند برای مدت طولانی‌تری تکان بخورند، خطر ریزش سازه در چنین ساختمان‌هایی نیز افزایش می‌یابد.

پیشرفت‌های مهندسی به ساختمان‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های بسیار نوآورانه مقاوم در برابر زلزله، در برابر اثرات مخرب مقاومت کنند.

علمِ پشت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله

علمِ پشت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله

ساختمان‌های ضد زلزله از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کنند که از حرکت جانبی بارها جلوگیری می‌کند. هرچه وزن کلی ساختمان سبکتر، بار کمتر است. این امر به ویژه اگر بار بیشتر باشد بسیار حیاتی است.

استفاده از مصالح ساختمانی سبک برای دیوارها، کف و سایر پارتیشن‌ها ضروری است. این چند نکته ساده است که به ساخت ساختمان های مقاوم کمک می‌کند:

  • دیوارها

برای دستیابی به مقاومت جانبی ایده‌آل از دیوارهای ساختمان، دیوارها باید از هر طرف به تناسب و متقارن طراحی شوند و همچنین به اندازه کافی محکم باشند تا بار وارده را تحمل کنند. این را می‌توان با بستن دیوارها به‌طور موثر به یک قاب به‌دست آورد، در حالی که نقاط بار ضعیف‌تر را نیز تقویت کرد. این باعث می‌شود که در صورت وقوع، جابجایی ناگهانی فونداسیون را تحمل کنند.

  • مهاربندی مورب

اگر هدف تکنیک مقاوم در برابر زلزله استفاده از روش مهاربندی مورب باشد، باید در تمام جهات نیز متناسب باشد. اطمینان حاصل کنید که آنقدر قوی است که بتواند بار را در کشش و فشار نیز تحمل کند.

اتصالات جوشی یا پیچی باید بتوانند کشش بیشتری نسبت به مقدار کشش کل مهاربند یا بیشتر از بار طراحی مقاومت کنند. اگر بار روی آن بیشتر از بار طراحی شده باشد، نباید فرو بریزد.

  • قاب‌بندی مقاوم لحظه‌ای

تکنیک قاب‌بندی لحظه‌ای یکی دیگر از روش‌های موثر برای مقاوم‌سازی سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله است. لازم است بارها به شکلی قوی به زمین منتقل شوند. برای جلوگیری موثر از بار جانبی، اطمینان حاصل کنید که اتصالات در مقایسه با تیرها قوی‌تر هستند. طراحی باید اجازه دهد که تیرها قبل از ستون سقوط کند. همچنین مطمئن شوید که اگر ستون‌ها از بتن ساخته شده‌اند تحت تأثیر پوسته شدن قرار نگیرند.

6 ساختمان برتر ضد زلزله (Earthquake Proof)

در اینجا 6 ساختمان برتر در این زمینه در سراسر جهان اشاره می‌شوند:

  • فرودگاه بین‌المللی Sabiha Gokcen

این فرودگاه، دومین فرودگاه بزرگ بین‌المللی استانبول ترکیه است.

  • هرم Transamerica

ساختمان هرمی Transamerica در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، در ایالات متحده واقع شده است. یک سازه عظیم 48 طبقه و دومین ساختمان بلند در شهر وسیع West Coast است.

  • برج خلیفه

برج خلیفه که به نام برج دبی نیز شناخته می‌شود، آسمان خراش عظیم و چشمگیری در دبی، امارات متحده عربی است. این ساختمان برجسته، از سال 2008، بلندترین سازه جهان است.

  • تایپه 101

تایپه 101، که قبلا به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه شناخته می‌شد، نقطه عطفی در منطقه Xinyi تایوان است. این سازه، بلندترین ساختمان تا سال 2008 قبل از ساخته شدن برج خلیفه بود.

  • فیلیپین آرنا

فیلیپین آرنا یک استادیوم سرپوشیده چند منظوره بزرگ در استان بولاکان فیلیپین است. این ورزشگاه به عنوان بزرگترین سالن سرپوشیده با ظرفیت بیش از 51000 تماشاگر شناخته می‌شود.

  • کاپیتول ایالت یوتا

ساختمان کنگره ایالت یوتا محل استقرار دولت ایالت یوتا در ایالات متحده است. این عمارت دارای اتاق‌هایی برای دفاتر فرماندار و معاون فرماندار و همچنین دفاتر قانون‌گذاری ایالت یوتا است.

ساخت سازه‌های ساختمانی ضد زلزله برای کشوری مانند ایران

ایران تقریباً در تمام مناطق خود مستعد زلزله‌های با شدت زیاد است. با توجه به تراکم بالای جمعیت در شهرهای بزرگ در ساختمان‌ها، نیاز حیاتی به ساخت ساختمان‌های مقاوم در کشور احساس می‌شود.

باید تدابیر سختگیرانه‌ای برای مقابله با آسیب ساختمان‌ها در اثر زلزله در کشور اجرا شود. چندین راه موثر برای این کار وجود دارد. اینها نکات برجسته‌ای هستند که در مورد ساخت این ساختمان ها می‌توانند مدنظر قرار بگیرند:

خاک ماسه‌ای

هنگام ساخت ساختمان ها بر روی خاک ماسه‌ای، همیشه اطمینان حاصل کنید که ساختمان در حال ساخت از طریق پایه‌های شمعی که بر روی لایه‌های سخت قرار دارند، حمایت می‌شود. این سازه‌ها همچنین می‌توانند با بهسازی زمین به طور مناسب ساخته شوند.

مناطق تپه‌ای

عمدتاً ساختمان‌ها در چنین مناطقی در معرض خطر ریزش یا آسیب ناشی از رانش زمین هستند. همیشه قبل از ساختن ساختمان‌ها در مناطق تپه‌ای از اقدامات موثر تثبیت شیب، اطمینان حاصل کنید. این کار می‌تواند میزان آسیب را به میزان قابل توجهی به حداقل برساند.

مناطق زلزله‌خیز

هنگام ساختن ساختمان‌ها در مناطقی که به وقوع زلزله‌های مکرر شهرت دارند، از مواد و مصالح سبک وزن و در عین حال رشته‌ای استفاده کنید. ارتفاع سازه‌ها را طوری نگه دارید که بتوانند با موفقیت در برابر کشش جانبی مقاومت کنند.

مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود در برابر زلزله

همچنین می‌توانید با مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی با نوارهای فروسمنت و تعبیه نوارهای فلزی به صورت افقی و عمودی روی دیوارها، ساختمان‌های موجود را در برابر اثرات زلزله مقاوم کنید.

برای کشورهای با جمعیت شهری رو به رشد، اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله مهم است. این امر به کاهش تلفات جانی در هنگام وقوع زلزله کمک می‌کند.

منبع gosmartbricks.com/

مقالات مرتبط

پروژه سد ایلیسو ( ilisu )، چالش‌ها و پیامدهای آن

ایلیسو ( ilisu ) را باید یک مورد آزمایشی برجسته برای انسجام سیاست بین آژانس‌های اعتبار صادراتی و مؤسسات توسعه دوجانبه و چندجانبه در نظر گرفت. آیا دولت‌های کشورهای OECD پروژه‌ای را تأمین می‌کنند که ابتدایی‌ترین دستورالعمل‌های مالی توسعه را که آنها به طور جمعی ایجاد و تأیید کرده‌اند را نقض می‌کند؟ این یادداشت دیدگاه سازمان های غیردولتی را در مورد این سوال ارائه می دهد. مقایسه پروژه Ilisu با دستورالعمل ها و مقررات بانک جهانی و کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان ضمیمه پیوست شده است.

متدهای آموزش ساختمان سازی در 2 بازه پیش و پس از کرونا

در ابتدای سال 2020 شناسایی یک ویروس تنفسی جدید در ووهان چین زندگی و سلامت خیلی از افراد را تحت تاثیر قرار داد اما تغییرات اصلی زمانی اتفاق افتاد که این ویروس به سرعت در همه­‌ی جهان شیوع پیدا کرد و نشان داد که به­‌راحتی قصد از بین رفتن ندارد، در نتیجه تمام انسان­‌ها را مجبور کرد تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند. از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، سبک زندگی و روابط افراد و همچنین شرایط کاری و البته آموزش در تمام کشورها دچار تغییر شده است.

مهندسی ارزش ( Value Engineering ) در ساخت و ساز

مهندسی ارزش یا Value Engineering به یک فرایند سیستماتیک با هدف افزایش ارزش یک محصول اشاره دارد. تمرکز این فرایند بر بهبود عملکرد و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها است. مهندسی ارزش که گاهی به آن “تحلیل ارزش” نیز می‌گویند، شامل تیمی از طراحان و مهندسان است که برای تجزیه و تحلیل هر مرحله از پروژه برای اطمینان از حداکثر ارزش گرد هم می‌آیند.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *