اعضا و اجزای اصلی کارگاه ساختمانی و بررسی بخشی از وظايف آنها

بخش‌های مختلف کارگاه ساختمانی

در یک پروژه و یا کارگاه ساختمانی، كارمندان ممکن است از چند تیم واحد باشند، به عنوان مثال گروه‌هايی با طیف متنوعی از حرفه‌ها مانند معماری، نقشه‌برداری و سایر رشته‌های ساختمانی باشند.

به عنوان مثال: کارگاه طراحی ممکن است به طور رسمی ساختار‌یافته و شامل افراد مختلف باشد، که از طریق مجموعه‌ای از تمرینات ازپیش‌تعیین‌شده کار می­‌کنند.

در مجموع ما در اين مقاله به بررسی اعضا و اجزاي اصلی کارگاه ساختمانی خواهيم پرداخت.

مدیر پروژه ساخت ‌و ساز

در ابتدا مدیر پروژه ساخت و ساز، اهداف پروژه را به روشنی مشخص می‌­کند و در این مورد با مشتری به توافق می­‌رسد. سپس مدیر این هدف را به گونه ای به تیم پروژه ابلاغ می­‌کند که چشم‌انداز هدف را ایجاد کند.

مدیر پروژه ساخت ‌و ساز پیشگام برنامه‌ای برای دستیابی به اهداف پروژه است. با مشارکت تیم پروژه در تهیه این طرح، مدیر پروژه برنامه جامع­‌تری را نسبت به آنچه می­‌تواند به تنهایی تهيه كند، جمع‌آوري مي­‌كند.

مدیر پروژه از اعضا و اجزاي اصلي کارگاه ساختمانی که روی پروژه کار می­‌کنند، برای تمامي کارهای مختلفي كه انجام می­‌دهند تعهد می­‌گیرد. برای کارهایی که توسط پیمانکاران فرعی انجام می‌­شود نيز، مدیر پروژه به طور واضح دامنه کار و موارد قابل تحویل را مشخص می‌­کند و با هر پیمانکار فرعی قرارداد را توافق می‌­کند.

مدیر پروژه ساخت ‌و ساز همچنین مسئولیت و اختیارات خود را به افراد خاص یا پیمانکاران فرعی برای کارهای مختلف محول می­‌کند. ضمن اينكه آنها در زمينه‌های محول شده، پاسخگو خواهند بود.

برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی که افراد زیادی را درگیر می‌­کند ، مدیر پروژه ممکن است رهبرانی را برای گروه خاصی از وظایف تعیین کند. مهمترین وظیفه سازماندهی يك مدير پروژه، ایجاد محیطی است که در آن اعضا و اجزای اصلي کارگاه ساختمانی، برای همکاری با یکدیگر به عنوان تیم پروژه انگیزه زیادی دارند.

مدير پروژه باید دانش و تجربه كافي براي جنبه‌های مختلف پروژه داشته باشد. ضمن اينكه اطمینان حاصل كند که هر عضو تیم با کار خودش درگیر است. هنگامی که فاز اول پروژه مشخص و سپس تکمیل شد، مدير پروژه ساخت و ساز بايد تمام قسمت‌های سازماندهی و اجراي پروژه را با توجه به برنامه پيش ببرد. علاوه بر تمامي مواردی كه گفته شد ارزشيابي كارمندان نيز به عهده مدير پروژه است.

كارمندان دفتر فنی

با رسيدگی به وضعيت پيمانكاران جزء و مقدار عمليات اجرا شده، پيشرفت پروژه را به‌صورت روزانه و… به دست مي‌آورند. در موارد مربوط به مشكلات پروژه از طرف كارفرما و عدم تطابق با قراداد و… دفتر فني پيگير اين موارد خواهد بود. علاوه بر موارد گفته ‌شده وظيفه نگهداري نقشه‌هاي پروژه و انتقال آن‌ها به واحد مورد نظر توسط اين بخش انجام می‌­شود.

كنترل كيفيت

در اين بخش افراد به كنترل تمامي قسمت‌های پروژه شامل: فعاليت‌های تاسيساتي، جوشكاری، تجهيزات اندازه‌گيری و… مي‌­پردازند. گروه كنترل كيفيت با بررسی و تنظيم پيش‌نيازهای مربوط به هر قسمت پروژه تاثير به‌سزايي در کارگاه ساختمانی دارند.

 

سرپرست فنی و اجرا

افرادي كه اين مسئوليت به آنها محول می‌­شود، بايد برنامه‌­های اجرايی را از بخش‌هاي برنامه‌ريزی و طراحی دريافت كنند و هماهنگي‌های لازم برای تامين منابع مورد نياز و… را انجام دهند. علاوه بر آن تهيه گزارشات از آن­ها، رسيدگي و جواب‌­دهي به مسائل فنی مرتبط با حوزه اجرا برعهده اين مسئوليت است.

كارگروه ايمنی و بهداشت

اين گروه وظيفه كنترل هميشگي فعاليت‌های ساختمانی از لحاظ مقررات ايمني را دارند. ضمن اينكه در صورت مشاهده تناقضات، موارد را به مدير پروژه گزارش مي‌­دهند. در موارد لازم برای بالابردن ايمني در بخش‌های مختلف پروژه مانند: استفاده از كلاه و كفش ايمنی و ساير لوازمات، كارآمدی و درست بودن وسايل قابل استفاده افراد كارگاه، توسط اين كارگروه بررسي مي­‌شود. در حوزه بهداشت وظيفه بازديد از محيط كار اعضا و اجزای اصلي کارگاه ساختمانی و تشكيل كلاس‌های آموزشي و… را عهده دار هستند.

کارگاه ساختمانی

مقالات مرتبط

پروژه سد ایلیسو ( ilisu )، چالش‌ها و پیامدهای آن

ایلیسو ( ilisu ) را باید یک مورد آزمایشی برجسته برای انسجام سیاست بین آژانس‌های اعتبار صادراتی و مؤسسات توسعه دوجانبه و چندجانبه در نظر گرفت. آیا دولت‌های کشورهای OECD پروژه‌ای را تأمین می‌کنند که ابتدایی‌ترین دستورالعمل‌های مالی توسعه را که آنها به طور جمعی ایجاد و تأیید کرده‌اند را نقض می‌کند؟ این یادداشت دیدگاه سازمان های غیردولتی را در مورد این سوال ارائه می دهد. مقایسه پروژه Ilisu با دستورالعمل ها و مقررات بانک جهانی و کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان ضمیمه پیوست شده است.

7 مرحله برای بسته شدن پروژه به‌صورت موفقیت‌آمیز

از بین تمام مراحل یک پروژه ساخت و ساز، مرحله پایانی و بسته شدن معمولاً بیشترین تاخیر را ایجاد می‌کند. بسته شدن پروژه، تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه و انتقال نهایی دارایی‌ها به کارفرما است. این مرحله شامل نظارت شدید برای اطمینان از آماده بودن پروژه است، مانند بررسی مشخصات، جمع‌آوری اسناد و بستن قراردادهای موجود برای اجاره تجهیزات یا پیمانکاران جزء.

مهندسی ارزش ( Value Engineering ) در ساخت و ساز

مهندسی ارزش یا Value Engineering به یک فرایند سیستماتیک با هدف افزایش ارزش یک محصول اشاره دارد. تمرکز این فرایند بر بهبود عملکرد و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها است. مهندسی ارزش که گاهی به آن “تحلیل ارزش” نیز می‌گویند، شامل تیمی از طراحان و مهندسان است که برای تجزیه و تحلیل هر مرحله از پروژه برای اطمینان از حداکثر ارزش گرد هم می‌آیند.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *